مُشکِل حديث السنة بشأن المخالفين في المِلَّة

نوع المستند : Original Article

المستخلص

ملخص البحث:
يسعى هذا البحث لتحليل بعض نصوص السنة المشرفة ذات الصلة بالتعامل مع المخالفين في الدين، والتي يُشْکِل فهمها، وتتعارض بظاهرها مع قاعدة الإسلام الأصلية في حسن التعامل مع الآخر، واحترام حقه في حرية الاعتقاد. ويستهدف البحث بذلک دفع الشبهات التي يثيرها الخصوم حول الإسلام، باتهامهم إياه بالحضّ على العنف، وإکراهه المخالف، استناداً إلى تلک النصوص، کما يستهدف تصحيح المفاهيم المغلوطة لبعض شبابنا ممن تفاعلوا مع تلک النصوص دون امتلاک أدوات الفهم الصحيح، وقواعد المنهج العلمي التي وضعها علماء الأمة عبر تاريخهم الطويل للتأويل والتحليل. وقد اعتمدت في البحث المنهج التکاملي بما يستلزمه من: (استقراء - تحليل - استرداد) وتوصلت إلى نتائج منها: أن قاعدة الإسلام الأصلية في التعامل مع المخالفين في الدين هي الدعوة إلى الحوار، والتنادي بالعيش المشترک، وإرجاء الحساب على الخلاف العقدي لله في الآخرة، وأن کثيرًا من النصوص التي وردت في السنة المشرفة بشأن المخالفين في الدين لا تؤصل لمنجية ثابته في العلاقات مع المخالف بقدر ما تشير إلى إجراءات وتدابير مرتبطة بسياقها، ومناسبة لظروفها، وتدور مع علتها وجودًا وعدمًا. کما أن تقديم النصوص الظنية على تلک التي تفيد القطع واليقين خطأٌ في المنهجية الفکرية؛ إذ الأصل أن يدور الظني في فلک القطعي، وأن تفهم المسائل الفرعية على ضوء المقاصد المرعية. ومما أوصي به في نهاية البحث: إعادة النظر فيما کتبه الفقهاء القدامى تحت أبواب الجهاد رغبة في التعرف على طبيعة الظروف والسياقات التي أحاطت بتلک العقلية التي أنتجت ذلک الکلام في ذلک الوقت، وأملا في تمييز ما کان من ذلک الأحکام التي انتهوا إليها صالحاً لعصرنا وما لم يکن کذلک، وهو ما يعد بدوره عملاً نقدياً ذاتياً محموداً لتراثنا الإسلامي
 
Abstract:
 This research seeks to analyze some of the texts of the noble Sunnah related to dealing with those who violate religion which are misunderstood constitutes and contradict apparently with the original principle of Islam in dealing well with the other and respecting his right of freedom of belief. This research aims to push back the suspicions raised by opponents about Islam by accusing it of inciting violence and coercing the violator based on these texts as well as correcting the misconceptions of some of our youth who interacted with those texts without having the tools of correct understanding and the rules of the scientific method developed by the nation’s scholars throughout their long history of interpretation and analysis. In the research, I adopted the integrative approach, including: (induction - analysis - recovery ) and I reached conclusions including: that the original rule of Islam in dealing with those who violate religion is the call to dialogue, calling for joint coexistence and deferring the account of the doctrinal disagreement to God in the hereafter, and that many of the texts mentioned in the honorable Sunnah regarding those who violate the religion do not originate to a method steadfast concerning relations with the violator insofar as they refer to procedures and measures related to their context and appropriate to their circumstances and revolve around with their cause being or not. Also presenting presumptive texts to those that benefit certainty and certainty is a mistake in the intellectual methodology. As the basic principle is that the presumptive revolves around the peremptory field and that the secondary issues are understood in light of the observed intentions. What I recommend at the end of the research: is reconsidering what the ancient jurists wrote under the chapters of Jihad in order to know the nature of the circumstances and contexts that surrounded that mentality that produced that speech at that time and in the hope of distinguishing what of that rulings they concluded that are valid for our time and what not It was not, which in turn is a commendable self-critical work of our Islamic heritage.

الكلمات الرئيسية