القواعد المقاصدية فيما تعادل من المصالح الدنيوية والأخروية

نوع المستند : Original Article

المؤلف

قسم أصول الفقه، کلية الشريعة وأصول الدين، جامعة نجران، المملکة العربية السعودية

المستخلص

ملخص البحث:
موازنةُ الإسلام بين الدنيا والآخرة دليلُ کماله واعتداله، ودليل شمولِه جميع المصالح العاجلة والآجلة، ومن أدلة ذلک التوازي بين الحياة الدنيا والأخرى، ما قصده الشارع من التساوي بينهما في بعض المعاني المقاصدية الکبرى، تناولتها هذه الدراسة بعنوان: (‏القواعد المقاصدية فيما تعادل من المصالح الدنيوية والأخروية)، وفي دراسة هذا التعادل والتماثل دلالةٌ قطعيةٌ على بطلان تصور مجيء الشريعة لمجرد المصالح الأخروية، أو تصور أن کمال التعبد والامتثال في التجافي المطلق عن مصالح الدنيا في جميع الأحوال، فضلاً عن الغفلة عن معنى العبودية حال قيام المکلف بالمصالح الدنيوية، وأفادت أن الاعتدال والوسطية في تناول جميع المصالح من غير تفريطٍ أو رهبانية، وبهذا تتجلى المشکلة البحثية في هذه الدراسة العلمية، وأهمية الدراسة في تناولها معنى التعادل أحد المعاني المقاصدية الکلية، وفي دراسة هذه المساواة والمعادلة بين المصالح العاجلة والآجلة إبرازٌ لمعاني الوسطية، وفي تضمنها الدعوة إلى المسارعة في تحقيق المصالح الدنيوية المعتبرة؛ لکونها لا تخرج عن الأحکام الدينية، وهدف الدراسة: بيان مفهوم القاعدة المقاصدية ومعنى تعادل المصالح الدنيوية والأخروية، واستقراء المصالح الدنيوية المتعادلة مع المصالح الأخروية، وصياغتها في قواعد مقاصديةٍ کليةٍ، تعبر عنها وتبين مدلولها، بمنهجٍ استقرائيٍ تحليليٍ، من خلال إجراءاتٍ منهجية، يتم فيها استقراء المعاني المقاصدية التي تعادلت فيها المصالح الدنيوية والأخروية، والتعبير عنه بقاعدةٍ مقاصديةٍ کبرى، يتم فيها تعريف موضوعها، وإثباتها بالأدلة والأمثلة الإجمالية والتفصيلية، وبناء القواعد المقاصدية الفرعية عليها. وأهم نتائج الدراسة أن جميع الأحکام التکليفية لا تخلو من مصلحة، وأن تعادل المصالح الدنيوية والأخروية في بعض المعاني لا يتعارض مع أولوية المصالح الأخروية عند التزاحم، وأن تقسيم الأحکام الفقهية إلى عبادات ومعاملات، من باب تقسيم الصفات وتنوعها، وأن مصالح الدارين متعادلة في مقصد التعبد، والإخلاص، والاتباع، والتشريک في النية، وأن معرفة القواعد المقاصدية المتعادلة له کبير الأثر في فهم النصوص، واستنباط الأحکام التي تتجاذبها دلائل متقاربة وقرائن متشابهة.
 
Abstract
The balance of Islam between the world and the everlasting is an evidence of its perfection and moderation and also its inclusiveness for all worldly and eternal interests. One of the evidences of this balance is the intended meaning stated by the legislator (Allah The Almighty) about the equality between the two worlds in some whole meanings of maqasid. The study of this balance and equality is a definitive indication to the invalidity of assuming that the emergence of Sharia was merely for the eternal interests or assuming that the perfection of worship and obedience in absolute abandonment for the worldly interests in all cases, as well as neglecting the core meaning of worshipping when doing the worldly interests by the mankind. The study found that the moderation is associated with all interests without excess or negligence. Therefore, the problem of the study has been stemmed and its importance lies in dealing with the equality as one of the overall Maqasid meanings. Through studying the equality and balance between the worldly and everlasting interests, the meanings of moderation have been highlighted and its call to accelerate the realization of respected worldly interests as they are compliant with the religious rulings. This study aimed to clarify the concept of the Maqasid rule and the meaning of equality between the worldly and eternal interests, and extrapolate the worldly interests that are equal to the eternal interests, and write them in holistic maqasid rules with clear explanations and meanings, using an inductive analytical approach and systematic procedures for deducing the maqasid meanings in which the worldly and eternal interests are equal in a holistic definition in a general maqasid rule with general and detailed evidences and examples and thus developing the partial maqasid rules. The study revealed that all binding rulings are not devoid of interest, and that the equality between the worldly and eternal interests in some meanings is consistent with the priority of the eternal interests when conflicting, and the classification of jurisprudential rulings into worship and transactions is a matter of dividing and diversifying attributes. The interests of the two worlds are equal in the purpose of worship and sincerity, obedience and overlapping of faith. The study also showed that the awareness of the equal Maqasid rules has a great impact on understanding of the provisions and rulings debated by comparable and converging evidences.

الكلمات الرئيسية