تقويم السنة النبوية لبعض عادات الجاهلية (نعى الميت أنموذجا )

نوع المستند : Original Article

المؤلف

قسم الحديث وعلوم السنة، کلية البنات الإسلامية، جامعة الأزهر، الأقصر، جمهورية مصر العربية

المستخلص

ملخص البحث:
بينت فيه معنى الجاهلية وبعض عاداتها المحمودة التى أقرها الإسلام کالجود والکرم ونصرة الضعيف والمظلوم، ثم بينت بعض العادات المذمومة التى تخالف سماحة الإسلام والتى قد أبطلها الإسلام کإحداد المرأة، أو العادات التى قومها کمسألة نعى الميت. وأما المبحث الأول فقد اشتمل على مطلبين: المطلب الأول: عرفت فيه معنى النعى واشتقاقاته عند أهل اللغة وعندل أهل العرف واستخداماته عندهم. المطلب الثانى: ذکرت فيه کيفيات النعى وصوره وبينت فيه أن معناه متفاوت. فتارة يکون بإرسال رجل ينعى الميت فى المجالس ويذکر مأثره وصفاته، وتارة يکون النعى بالإعلام بدون ذکر المفاخر، وتارة يکون بالنياحة والندب. وأما المبحث الثانى: فبينت فيه حکم النعى فى ضوء السنة النبوية وقد اختلف حکم النعى تبعا لاختلاف صورته، واشتمل على أربعة مطالب. المطلب الأول: وبينت فيه حکم النعى المستحب وهو الذى قصد به تکثير عدد المصلين لرجاء قبول دعائهم وشفاعتهم للميت. المطلب الثانى: وبينت فيه حکم النعى المباح وهو الذى تقتضيه الضرورة لتجهيز الميت والقيام بحقه من الغسل والکفن والحمل والصلاة عليه وتشييعه ودفنه. المطلب الثالث: بينت فيه حکم النعى المکروه وهوالذى کرهه الصحابة والتابعون وهو الذى يشبه نعى الجاهلية. المطلب الرابع: وبينت فيه حکم النعى المحرم وهو الذى يکون بالندب والنياحة وکأنه اعتراض على قدر الله سبحانه وتعالى. ثم الخاتمة: وبينت فيها أهم النتائج التى توصلت إليها من خلال البحث، ثم أعقبت ذلک ببعض التوصيات التى أوصى بها المسلمين عامة والباحثين وطلاب العلم خاصة. ثم ذکرت فهارس علمية للمصادر والمراجع وکذا فهرس الموضوعات. ومن أهم النتائج التى توصلت إليها. أولا: جواز نعى الميت والاخبار بموته للمصلحة الشرعية من القيام بحقه حتى الدفن. ثانيا: أن النعى الجائز هو ماکان على سبيل الإعلان دون أن يصحبه شىء من ذکر المآثر والمفاخر کما کان يفعل أهل الجاهلية. ثالثا: حرمة النعى إذا کان عن طريق الندب والنياحة.
Abstract:
In the introduction, I  gave a comprehensive definition of Pre-Islam and the good habits Which Islam had acknowledged such as hospitality, generosity, supporting the oppressed, weak or overpowered. Then he tackled the bad habits which infringe upon the tolerance of Islam. Islam actually had abdicated such habits such as the women wearing mourning clothes to mourn the dead. In section 1, I have included several points: I gave a linguistic definition of mourning and the derviations of the word. I gave a definition of mourning according to society and norms and how they used it. I gave different aspects of mourning and how there are differences from one society to another. Sometimes mourning is done by sending a person who would mourn a dead person in public meetings, and mention some of his good deeds and righteousness. Mourning is also conducted through a person who just informs other people.   On other occasions, mourning is featured through crying and whining the dead person. In Section 2, I explained the religious jurisdiction of the Sunna. Clerics had disagreement about mourning. Here we have four parts: Section 1 indicated the preferred jurisprudence which meant the doubling of mourners praying for the dead person asking God’s forgiveness and atonement. Section 2 contained the accepted jurisprudence required at time of necessity to prepare the dead and clean him/her up and get the casket and carrying him/her to the grave, prayer, mourning and burying. Section 3 explained the disliked jurisprudence which the companions of the prophet had shunned and disliked concerning mourning which is similar to Pre-Islam period. In section 4, I explained the forbidden jurisprudence which has crying and whining as if it were an objection on God’s destiny. The conclusion indicated the most important results reached and the recommendations for further research. Then paper contained references and indexes. The most important findings of the research went this way: It is acceptable by Sunna to mourn the dead and inform people so that he or she could be given everything like preparing the funeral, and coffin. Mourning is also acceptable if it is meant for informing people and mentioning some of the dead person’s good deeds. It is forbidden to cry and whine over dead people.

الكلمات الرئيسية