الفرقة قبل الدخول في الفقه المالکي

نوع المستند : Original Article

المؤلف

1 قسم الفقه العام، کلية الدراسات الإسلامية بنين، جامعة الأزهر، أسوان، جمهورية مصر العربية.

2 قسم الدراسات الإسلامية، کلية العلوم والآداب، جامعة الجوف، القريات، المملکة العربية السعودية

المستخلص

ملخص البحث:
شرع الله سبحانه وتعالى الزواج رباطاً مقدساً بين الرجل والمرأة ليکون سکناً واستقراراً لهما. قال تعالى: (ومن آياته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجًا لتسکنوا إليها وجعل بينکم مودةً ورحمةً إن في ذٰلک لآياتٍ لقومٍ يتفکرون))، سورة الروم الآية رقم (20) وهذا دليلٌ على أن الزواج يجلب الحب بين الزوجين وعلى أساسه يتم بناء الأسرة. لکن قد يأتي الموت بغتة فتنتهي العلاقة نهاية طبيعية کما أن الإسلام ربط بين الزوجين بميثاق المحبة والمودة وليس الإجبار والتقيد، فلا يمکن أن يعيش زوجان معاً وقلوبهما متنافرة. قال تعالى ((وإن يتفرقا يغن الله کلًا من سعته وکان الله واسعًا حکيمًا ))، سورة النساء الآية رقم(130) فالبيت الذي يفتقد إلى أساسيات الوجود وهي المودة والرحمة والاستقرار والسکينة لا بد من أن يغلق ويتم الفراق للزوجين وقد يکون فقد المودة والرحمة بسبب حادث قبل الدخول فيختار الرجل طلاق المرأة وقد تکره المرأة الاستمرار في هذه العلاقة فتطلب من الزوج الخلع وقد يوجد بأحدهما من العيوب ما ينفر الآخر من استمرار العلاقة وقد يحدث قبل الدخول أمر من الأمور التي تجعل أحدهما يحرم عليه نکاح الآخر وقد يغيب الرجل أو يفقد أو يؤسر أو يمتنع من الإنفاق على المرأة بعد دعوته إلى الدخول بها أو يحدث من أحدهما ما يؤدي إلى الشقاق والضرر للطرف الآخر قبل الدخول فهنا يتدخل الشرع الحکيم لعلاج کل هذه الأمور فالشرع الحکيم، مع حرصه على استقرار الحياة الزوجية وتوفير کل السبل الکفيلة بتحقيق ذلک، إلا أنه ـ مع ذلک، ومراعاة للواقع، ودرءا للمفاسد التي قد تنتج عن استمرار هذه الحياة الزوجية ـ شرع الأحکام التي تنهي العلاقة الزوجية، وضبطها بضوابط دقيقة حتى يقلل من آثار التفريق وأسبابه ما أمکن. والفرقة قبل الدخول لها أحکام تميزها عن الفرقة بعد الدخول لذا کان هذا الموضوع من الأهمية بحيث يحتاج إلى البحث والدراسة وقد اقتضت طبيعة التخصص الاقتصار على بحث الموضوع في الفقه المالکي ولعل الله يمد في الأجل فأضيف إلى آراء المالکية آراء مذاهب أهل السنة الأخرى.
 
Abstract:
God Almighty prescribed marriage as a sacred bond between a man and a woman to be a residence and stability for them. The Almighty said: “And among His verses is that He created for you husbands to dwell with, and He made affection and compassion among you. There are signs in that for a people who contemplate.” Surat Al-Room Verse No. (20) This is evidence that marriage brings love between the spouses and on the basis of which the family is built. Yet death may come suddenly and the relationship ends naturally just as Islam has linked the spouses to a covenant of love and affection not compulsion and restriction so it is not possible for a couple to live together and their hearts are incompatible. The Almighty said: “And if they separate, God will enrich all of His power, and God is vast and wise.” Surat Al-Nisa 'verse No. (130) The house that lacks the basics of existence which are affection, mercy, stability and tranquility must be closed and the dispersal of the two spouses may be completed and the loss of affection and mercy may be due to an accident before marriage, so the man chooses to divorce the woman and the woman may hate to continue in this relationship, and she asks the husband for Khula (divorce at instance of wife who pays compensation) and there may be defects in one of them that alienates the other from the continuation of the relationship One of the things that makes one of them forbids him to marry the other may happen before marriage. The man may be absent, lost or be captured or refrain from spending money on the woman after he is invited to marry her or something happens from one of them that leads to discord (Shiqaq) and harm to the other party before entering, for here the wise law intervenes to treat All of these matters as the wise law, with its keenness to stabilize married life and to provide all the means to achieve that but nevertheless, taking into account reality, In order to ward off the evils that may result from the continuation of this marital life issued - the provisions that end the marital relationship are legislated and set with precise controls so as to reduce the effects of dispersal and its causes as much as possible. The separation before marriage has provisions that distinguish it from the separation after marriage, so it was so important that it needs to be researched and studied. The nature of specialization required restricting on researching the topic in Maliki jurisprudence. Perhaps God will extend in the time period so that I can add to the views of the Malikis the views of the other Sunni schools of thought.

الكلمات الرئيسية